Features

Valoarea listărilor pe piețele globale de capital a scăzut cu 11% în 2019, cel mai redus nivel din ultimii trei ani. La ce să ne așteptăm în 2020?

Chiar și cu cea mai mare ofertă publică inițială (Initial Public Offer - IPO) din istorie, realizată de Saudi Aramco (25,6 miliarde dolari) în ultimul trimestru din 2019, valoarea listărilor s-a situat anul trecut la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani, fiind de 199 miliarde dolari (minus 11% față de 2018), potrivit raportului Global IPO Watch 2019 realizat de PwC.

Chiar și cu cea mai mare ofertă publică inițială (Initial Public Offer – IPO) din istorie, realizată de Saudi Aramco (25,6 miliarde dolari) în ultimul trimestru din 2019, valoarea listărilor s-a situat anul trecut la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani, fiind de 199 miliarde dolari (minus 11% față de 2018), potrivit raportului Global IPO Watch 2019 realizat de PwC.

Scăderea aceasta reflectă o prudență ridicată din partea investitorilor, amplificată de problemele macroeconomice și geopolitice, inclusiv relațiile comerciale dintre SUA și China și Brexit, care au afectat peisajul IPO. Cu toate acestea, SUA a continuat să fie lider, cu cea mai mare valoare ale IPO-urilor în 2019, în mare măsură datorită numărului mare de unicorni care au apelat la aceste operațiuni. Europa se află, însă, la minimul ultimilor șapte ani, cu IPO-uri în valoare de 24,8 miliarde dolari.

Pentru 2020, există motive de optimism moderat în ceea ce privește evoluția IPO, perspectivele depinzând de evoluția și interacțiunea unui număr de factori, în diferite regiuni. Mediul fiscal rămâne relativ calm, ratele dobânzilor sunt scăzute, situația Brexit este oarecum clară și există un ton mai pozitiv în negocierile comerciale SUA-China. Rămân tensiunile crescute dintre SUA și Iran, care au generat un nou val de prudență din partea investitorilor, ceea ce ar putea diminua apetitul pentru IPO. Totuși, companiile care vor să se listeze și au o ofertă pentru investitori distinctă și robustă, precum și prețuri atractive, vor avea cele mai mari șanse de succes.

Revenind la 2019, pe parcursul anului a devenit evidentă concentrarea atenției investitorilor asupra nivelului de preț al IPO-urilor și, în special pentru companiile în creștere, asupra modului prin care acestea se așteaptă să-și îmbunătățească profitabilitatea. Spre exemplu în SUA, ofertele publice lansate de Uber, Lyft și Pinterest s-au încheiat cu presiuni mari pe preț, în timp ce IPO WeWork s-a prăbușit.

În plus, accesul companiilor la finanțare din surse alternative continuă să afecteze nivelul ofertelor publice inițiale. Creșterea disponibilității capitalului privat (Private Equity), pe fondul dobânzilor scăzute, și a rezervelor importante de numerar ale unor companii mari precum Alphabet, Apple și Amazon au avut ca efect decizia unor companii de a amâna sau, eventual, de a renunța la un IPO. Cu toate acestea, partea pozitivă este dată de faptul că organizațiile care se listează în cele din urmă, sunt mai mari și mai solide atât din perspectiva guvernării corporative cât și din perspectiva generării de profituri pentru investitori.

A fost un an solid pentru piețele din SUA și în general mai slab pentru Hong Kong Stock Exchange (HKEX) și London Stock Exchange Group (LSE Group). În 2019, topul piețelor de capital la nivel global, după valoarea IPO-urilor, este format din Nasdaq – 40 miliarde dolari, NYSE – 32 miliarde dolari, Saudi Arabia SE – 27 miliarde dolari, HKEX – 25 miliarde dolari și LSE Group – 10 miliarde dolari.

Cele mai mari zece IPO-uri realizate anul trecut au fost Saudi Aramco (Saudi SE) cu 25,6 miliarde dolari, Uber Technologies (NYSE), 8,1 miliarde dolari, Budweiser Brewing Co APAC (HKEX), 5,7 miliarde dolari, Avantor (NYSE), 3,3 miliarde dolari, Lyft (Nasdaq), 2,6 miliarde dolari, Nexi (Borsa Italiana), 2,3 miliarde dolari, XP (Nasdaq), 2,3 miliarde dolari, TeamViewer (Deutsche Börse), 2.2 miliarde dolari, Francaise Des Jeux (Euronext Paris), 2 miliarde dolari și ESR Cayman (HKEX), 1,8 miliarde dolari.

Sectorul financiar este în continuare pe primul loc în topul lansărilor de oferte publice inițiale, cu 52,5 miliarde dolari, urmat de cel de servicii, cu 28,4 miliarde dolari,  și cel de petrol și gaze, cu 28,2 miliarde dolari. Se observă însă o scădere semnificativă în sectorul tehnologiei, la 19,7 miliarde dolari, de la 30,8 miliarde dolari în 2018.

Și volumul listărilor secundare (Further Offer – FO) s-a situat la un nivel inferior anilor precedenți, de 457,8 miliarde dolari, cea mai mare operațiune fiind realizată de Alibaba, care a strâns 12,9 miliarde dolari prin listarea la HKEX.

Referitor la evoluția pieței de capital din România, anul 2019 a adus o singură listare (iHunt Technology) pe AERO – piața secundară a Bursei de Valori București, dar o serie de atrageri de finanțare prin lansarea de obligațiuni. Spre exemplu, Alpha Bank România a lansat primul Program de obligațiuni ipotecare din România, în valoare de un miliard de euro.

De departe, însă, cel mai important eveniment de pe piața de capital este decizia FTSE Russell de a promova Bursa de Valori București (BVB) la statutul de piață emergentă, după o perioadă de trei ani de monitorizare. Noul statut urmează să intre în vigoare în septembrie 2020 și deschide posibilitatea atragerii de fonduri mai mari care au restricții de investiții în piețele de frontieră.


Citiți și:
Share
Share
Share