Sub presiunea schimbărilor rapide din economie, organizațiile se transformă: Cum?

Modelele de business și structura clasică a organizațiilor se transformă sub impactul noilor tehnologii, precum și al altor factori, precum incertitudinile geopolitice (Brexit, tensiunile comerciale SUA – China, etc), suprareglementarea, deficitul de forță de muncă, concurența globală. În același timp, companiile au propriile strategii de dezvoltare care implică inovație, diferențiere în piață, profitabilitate mai mare, atragerea și reținerea talentelor sau proiecte de responsabilitate socială. 

În acest context incert și plin de provocări, liderii trebuie să reziste tentației de a adopta o poziție defensivă și să întreprindă acțiuni care să ajute organizația să aibă succes.

Ce înseamnă transformarea? 

În esență, transformarea înseamnă schimbarea modului în care s-au desfășurat afacerile în ultimele decenii. Este vorba despre procese mai eficiente, decizii mai dinamice și flexibile care implică toată organizația. Crearea unei organizații agile și flexibile este însă o provocare uriașă pentru orice lider. Este nevoie permanentă de inovație care generează produse sau servicii noi și sprijină intrarea pe noi piețe, îmbunătățirea operațională sau noi moduri de lucru cu ajutorul tehnologiei. 

Uitați-vă, spre exemplu, la industria auto. De câțiva ani trece prin schimbări majore, generate de noile tehnologii (mașini conectate), mediu (mașini electrice) sau apariția platformelor de mobilitate (shared cars). Următoarea etapă va fi, probabil, a mașinilor autonome și, de ce nu, a robotaxi. Fără investiții masive în cercetare, retehnologizare, îmbunătățirea competențelor angajaților și repoziționare pe piață, astfel de progrese nu sunt posibile. Pe scurt, crește presiunea pe producători care a dus deja la o consolidare a industriei prin fuziuni, achiziții sau alianțe. 

Un alt exemplu este industria financiară. Băncile sunt în proces continuu de digitalizare  pentru a trece de la modelul clasic de interacțiune la ghișeu la servicii integral digitalizate, în principal pe fondul competiției dure cu fintech-urile.

Rapoartele și sondajele realizate de PwC la nivel global (CEO Survey, Fit for Growth) evidențiază care sunt principalii piloni ce stau la baza unei transformări de succes a unei organizații, așa cum voi arăta în continuare.

O strategie dinamică

Totul începe cu trasarea strategiei și concentrarea eforturilor pentru a construi acele capabilități care permit companiei să crească și să-și consolideze avantajul competitiv. Poate părea dificil, dar liderii de azi au la dispoziție mai multe instrumente decât în trecut. Cu ajutorul Inteligenței Artificiale, de exemplu, pot crea simulări și teste înainte de a le pune în practică. Astfel, pot lua în considerare multe scenarii – nu doar ce se va întâmpla dacă economia crește sau scade, ci ce se va întâmpla dacă o piață dintr-o țară se prăbușește, în timp ce alta este într-un boom economic sau dacă un concurent introduce produse noi la un preț mai mic ori intră în faliment. 

Forța de muncă

Investițiile în forța de muncă pot stimula capacitatea unei organizații de a prospera în momente incerte. Atunci când bugetele sau piața nu permit noi angajări este cu atât mai mai important să dezvolți și să îmbunătățești competențele angajaților, astfel încât să se poată adapta nevoilor în schimbare ale organizației. Este mai eficient și de multe ori mai rentabil ca angajații să schimbe rolurile în organizație în loc ca organizația să reducă numărul de posturi într-un departament pentru a angaja în cadrul altuia, în funcție de cum evoluează nevoile business-ului. 

Noile tehnologii

Construirea unei forțe de muncă calificate nu este suficientă dacă execuția operațiunilor nu este susținută de tehnologiile necesare. Provocarea și oportunitatea sunt acum utilizarea de noi tehnologii, cum ar fi inteligenţa artificială, cloud computing, robotică, realitate augmentată şi Internet of Things (IoT) pentru a remodela și a adapta operațiunile la schimbări. Dar marea provocare este ca fiecare companie să adopte noile tehnologii conform nevoilor sale, selectându-le pe cele relevante pentru propriile obiective. 

Crearea de valoare 

Companiile ar trebui să fie  suficient de agile pentru a face tranzacții atunci când au ocazia, nu doar atunci când sunt nevoite. În acest sens, organizațiile ar trebui să se concentreze pe achiziția de tehnologii, produse sau operațiuni care să le consolideze activitatea de bază. 

Atenție la reglementare

În multe industrii mari – tehnologie, energie, resurse, servicii financiare, transport, comerț, reglementarea volatilă are impact semnificativ. Pentru a fi flexibili la aceste modificări este necesară o colaborare strânsă cu reprezentanții propriei industrii și cu autoritățile.

Acționează acum

Nicio acțiune nu poate înlătura de la sine incertitudinile sau să-i atenueze în mod semnificativ impactul. Dar dacă organizațiile ies din defensivă și își asumă o poziție mai agresivă, au șanse mai bune de a-și menține echilibrul și de a-și asigura viitorul. 


Puteți citi și: