COVID-19: Companiile se află în fața unor provocări privind angajații și continuarea activității

Izbucnirea pandemiei COVID-19 a pus angajatorii din România în situația de a lua decizii rapide pentru reducerea efectelor negative asupra companiilor și angajaților și pentru continuarea activității.

De aproximativ trei săptămâni, companiile din majoritatea domeniilor au optat pentru limitarea interacțiunilor, restricționarea la minimum a deplasărilor pe plan extern și local, suspendarea sau amânarea evenimentelor interne și/sau externe, recomandând inclusiv munca de acasă pentru angajații cărora specificul activității le permite această posibilitate. Deși aceste decizii pot atrage consecințe negative pentru derularea afacerilor, companiile pun grija pentru bunăstarea oamenilor pe primul loc, iar această atitudine s-a evidențiat în sondajul HR Barometru realizat de PwC România în perioada 11-13 martie.

Din analiza datelor colectate au reieșit următoarele concluzii:

Primele măsuri luate de companii în vederea protejării angajaților de o potențială infecție cu COVID-19 au constat în dezinfecția birourilor și limitarea interacțiunilor (anularea sau reducerea deplasărilor, a participării la evenimente interne și/sau externe).

Pentru limitarea interacțiunilor majoritatea companiilor de servicii au optat pentru lucrul de acasă pentru toți angajații care au posibilitatea sau au implementat lucrul în ture.

Domeniul transporturilor este cel mai afectat de pandemie, marea majoritate a respondenților din acest sector estimând scăderea veniturilor cu cel puțin 20%.

55% dintre companii au arătat că măsurile luate până în acest moment le vor institui nelimitat, până la noi instrucțiuni, 40% au spus că vor fi valabile până la finalul lunii martie, iar 5% până la finalul lunii aprilie.

Deși vor exista sectoare de activitate în care veniturile vor scădea ca efect al reducerii cererii (ex. transporturi, turism, comerț online de tip fashion, HoReCa, producție industrială, etc.), în alte sectoare de activitate cererea va crește ca efect al cererii populației, precum și a nevoii de asistență medicală (ex. retail alimentar, farmaceutic, servicii medicale, entertainment online, etc.)

Printre opțiunile de susținere a cererii crescute pe care companiile le iau în considerare, în materie de asigurare a forței de muncă necesare, se numără: angajarea de personal suplimentar, acordarea de bonusuri pentru angajații disponibili, modificarea programului de lucru, acordarea orelor suplimentare prin timp liber sau plata lor, acolo unde nu este posibil, cu respectarea prevederilor legale existente în acest sens.

Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 11 – 13 martie 2020 pe baza informaţiilor furnizate de 104 de companii participante din sectoarele: bunuri de larg consum, auto (producție și distribuție), transporturi, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, energie (producție, utilități, distribuție), distribuitori (retail & logistică), servicii externalizate, altele.

Sondajul a fost realizat pentru a identifica care sunt acțiunile principale pe care companiile locale le iau atât pentru a-și proteja angajații, cât și pentru a contracara efectele economice negative asupra operațiunilor lor.

În perioada următoare, PwC România își propune să efectueze regulat sondaje privind măsurile luate de companii pe măsură ce situația și reglementările se schimbă, pentru a veni în sprijinul comunității de business.


Puteți citi și: