Aproape 90% dintre moștenitorii companiilor antreprenoriale din Europa Centrală și de Est cred în digitalizarea afacerilor

Următoarea generație a proprietarilor de companii antreprenoriale din Europa Centrală și de Est (ECE) vrea să aducă valoare afacerilor prin adoptarea unor strategii de digitalizare, potrivit sondajului PwC NextGen Survey 2019 realizat în România, Rusia, Polonia, Bulgaria și Albania.

Astfel, aproape 90% dintre respondenți vor să își valorifice cunoștințele digitale și să dezvolte o strategie de digitalizare potrivită. Cele mai relevante tehnologii emergente pentru viitorul companiilor sunt, în opinia lor, Internet of Things (82%), roboții (57%) și inteligența artificială (54%).

Moștenitorii afacerilor de familie sunt nativi digitali și consideră că tehnologia digitală este crucială pentru succesul companiilor lor. Din acest motiv, doresc să își folosească cunoștințele în domeniul tehnologiei pentru a-și ajuta companiile să se adapteze în era digitală și să obțină performanță. De exemplu, 30% dintre respondenți, în principal provenind din sectorul producției industriale, sunt preocupați de faptul că afacerea de familie a rămas în urma competitorilor.

Următoarea generație de antreprenori care moștenesc afaceri de familie este preocupată de nevoile în continuă schimbare ale clienților (26%), impactul noilor tehnologii (22%) și concurența de pe piață (19%). Principalele priorități sunt profesionalizarea și modernizarea practicilor de management (97%), soluții pentru atragerea și reținerea talentelor (90%) și îmbunătățirea competențelor angajaților – upskilling (86%). 

În prezent, 53% dintre reprezentanții noii generații din Europa Centrală și de Est sunt implicați în activitățile companiilor lor, procentul fiind sub media globală de 70%. În schimb, 76% estimează că se vor implica în viitor. Astfel, până în 2025, 47% se așteaptă să preia roluri de directori executivi și 33% să devină acționari majoritari.

Alte concluzii ale sondajului

  • 37% spun că li s-a oferit deja posibilitatea de a conduce un proiect de schimbare specifică în afacerea lor de familie.
  • 23% dețin funcții de directori executivi, iar 47% se așteaptă să ajungă în această poziție până în 2025 (depășind media globală de 41%).
  • 20% sunt, în prezent, acționari majoritari în companiile de familie și alți 33% se așteaptă să devină acționari majoritari până în 2025.
  • Abilitățile cheie pe care viitoarele generații de proprietari le consideră esențiale pentru a-și conduce companiile sunt rezolvarea problemelor și gândirea strategică (73%), leadership (73%) și abilități de comunicare (60%).
  • 90% investesc în educația lor.

PwC NextGen Survey CEE a fost realizat în perioada iunie-august în rândul proprietarilor de afaceri de familie din cinci state ale Europei Centrale și de Est (Polonia, Rusia, România, Bulgaria și Albania) cu activități în sectoare precum industrie, farmaceutic și sănătate, retail, transport, logistică, real-estate, construcții, tehnologie, media și telecomuicații și servicii financiare.


Din secțiunea Technology, citiți și: