Tax & Legal

Numărul și complexitatea inspecțiilor fiscale multilaterale s-au amplificat pe fondul globalizării afacerilor. Ce pot face companiile

Companiile multinaționale se confruntă cu o creștere semnificativă a numărului și complexității inspecțiilor fiscale multilaterale, precum și a disputelor cu autoritățile fiscale din mai multe state, iar digitalizarea le va aduce noi provocări în materie de litigii. Pentru o abordare cu succes a acestor aspecte, ele ar trebui să adopte o abordare preventivă, dar și să acționeze într-o manieră cât mai deschisă și coordonată în diferitele jurisdicții. Și, desigur, dacă în cele din urmă se ajunge la o dispută fiscală, trebuie să identifice cele mai potrivite mecanisme de soluționare litigioasă sau amiabilă, corobordându-le și armonizându-le în cea mai adecvată manieră, potrivit particularităților fiecărui caz în discuție. Acestea au fost principalele concluzii ale întâlnirii recente a reprezentanților PwC Tax Controversy & Dispute Resolution Network (Rețeaua PwC de Controverse și Dispute Fiscale – ”Rețeaua TCDR a PwC”) de la nivel global.

Dan Dascălu

Companiile multinaționale se confruntă cu o creștere semnificativă a numărului și complexității inspecțiilor fiscale multilaterale, precum și a disputelor cu autoritățile fiscale din mai multe state, iar digitalizarea le va aduce noi provocări în materie de litigii. Pentru o abordare cu succes a acestor aspecte, ele ar trebui să adopte o abordare preventivă, dar și să acționeze într-o manieră cât mai deschisă și coordonată în diferitele jurisdicții. Și, desigur, dacă în cele din urmă se ajunge la o dispută fiscală, trebuie să identifice cele mai potrivite mecanisme de soluționare litigioasă sau amiabilă, corobordându-le și armonizându-le în cea mai adecvată manieră, potrivit particularităților fiecărui caz în discuție. Acestea au fost principalele concluzii ale întâlnirii recente a reprezentanților PwC Tax Controversy & Dispute Resolution Network (Rețeaua PwC de Controverse și Dispute Fiscale – ”Rețeaua TCDR a PwC”) de la nivel global.

Grupurile multinaționale trebuie să dezvolte abordări coordonate în materie de inspecții și litigii la nivel global, să adopte măsuri preventive, cum ar fi acordurile de preț în avans (în special cele multilaterale), dar și să îmbunătățească relațiile cu autoritățile fiscale, acționând cât mai transparent posibil și în continuu dialog cu acestea. În plus, în special ca urmare a digitalizării, ne așteptăm la noi tipuri de controverse fiscale, la o creștere a numărului litigiilor și la presiunea de a găsi soluții cât mai inovatoare și eficiente pentru contribuabili. În acest context, organizațiile vor avea nevoie de expertiza unor echipe nu doar specializate și cu experiență multidisciplinară, ci și cu capacitatea de a acționa coordonat și simultant în mai multe jurisdicții, pentru a putea să răspundă în mod corespunzător noilor mecanisme de coordonare administrativă europeană și/sau internațională utilizate de autoritățile fiscale naționale, inclusiv a controalelor multilaterale”, a declarat Dan Dascălu, Partener D&B David și Baias (firma de avocatură conectată PwC) și Lider al Rețelei TCDR a PwC în Europa Centrală și de Est.

În cadrul întâlnirii globale a Rețelei TCDR au fost analizate și rezultatele unui sondaj privind controalele multilaterale (simultane) întocmit în 2019 cu participarea a specialiștilor PwC din 32 țări. Una dintre concluziile acestui sondaj este că administrațiile fiscale naționale sunt implicate mult în domeniul schimbului de informații, o tendință remarcată de 86% dintre respondenți, care privește inclusiv România. Această informație se coroborează, de altfel, și cu concluziile ce se pot desprinde din documente oficiale întocmite în cadrul programelor specializate derulate de Comisia Europeană cu privire la evoluția cooperării administrative în Uniunea Europeană, în aceste acțiuni nefiind implicate doar țări învecinate din punct de vedere geografic, ci și țări aparținând unor clustere sau regiuni cu interese comune. 

Deși niciodată această zonă nu a fost mai activă ca acum, doar 40% dintre participanții la sondaj au relevat existența unor dispoziții legale care să oblige autoritățile fiscale să informeze contribuabilii că derulează activități de cooperare administrativă cu cele din alte state. Este deci necesară o pregătire din timp și coordonare corespunzătoare a companiilor multinaționale, pentru a putea să finalizeze cu succes asemenea acțiuni de control, fără a avea surprize neplăcute din cauza unor necorelări sau chiar contradicții cu privire la informațiile puse la dispoziție acestora autorități fiscale. În plus, este necesară o abordare corespunzătoare pentru a asigura respectarea drepturilor fundamentale ale contribuabililor în materie fiscală, inclusiv cele de ordin procedural referitoare la inițierea și derularea acestor acțiuni sau cele aferente posibilei incidențe a prescripției dreptului organelor fiscale de a stabili obligații fiscale suplimentare.

Alte concluzii ale sondajului:

  • Practica acțiunilor de control coordonat (i.e. derulate de autorități fiscale din mai multe state în comun) este deocamdată foarte limitată, există însă în multe teritorii și o tendință crescătoare de inițiere a unor demersuri penale în legătură cu acțiunile de control fiscal. De asemenea, nu s-a conturat încă o jurisprudență aferentă protecției drepturilor contribuabililor în asemenea acțiuni.
  • Prețurile de transfer și impozitul pe profit sunt subiectele cele mai populare în schimbul de informații.
  • Inspectorii fiscali din diferitele jurisdicții care acționează într-un control simultan sunt totuși rareori preocupați să obțină un rezultat care să asigure evitarea dublei impuneri a contribuabililor afiliați vizați de aceste acțiuni de control.

Pentru a obține cele mai bune rezultate posibile, ar trebui să utilizeze într-o manieră coordonată și diligentă atât tehnicile tradiționale de soluționare a disputelor fiscale în contenciosul fiscal, cât și pe cele mai moderne, precum cele reglementate de mecanismele internaționale sau europene de evitarea dublei impuneri (Procedura Acordului Amiabil, cunoscută în limba engleză sub celebrul acronym ”MAP”, adică, Mutual Agreement Procedure). De altfel, conform statisticilor oficiale OECD, acestea din urmă au crescut de peste două ori în ultimii 11 ani. În consecință, o altă concluzie importantă desprinsă din întâlnirea globală a Rețelei TCDR PwC a fost că aceste aspecte trebuie analizate cu și mai multă atenție pe viitor de către companiile multinaționale.


Din secțiunea Tax & Legal, citiți și:
Share
Share
Share