Companiile și, mai ales, angajații se tem de noile tehnologii: Cum vor putea concura cu roboții?

”Disruption” este un termen tot mai des folosit în strategiile organizațiilor, iar primul lucru cu care este asociat este tehnologia: inteligență artificială sau roboți. Totuși, cea mai mare provocare nu este tehnologia în sine, ci dezvoltarea unei forțe de muncă calificate, flexibile și care să gândească strategic. Dezvoltând, companiile vor avea nevoie de angajați care să poată lucra cu inteligența artificială, să analizeze date, să descopere și să aplice soluții din mers și să se adapteze cu ușurință la roluri noi. În același timp, aceștia ar trebui să fie la curent cu cele mai noi tehnologii/aplicații software și să utilizeze proactiv platformele de învățare online.

    Într-adevăr, studiile PwC la nivel global arată că noile tehnologii vor afecta, anual, între 5 şi 10% din locurile de muncă ale fiecărei organizaţii şi vor apărea discrepanţe între abilităţile existente şi cele care sunt cerute în noul mediu digital.  Multe dintre aceste competenţe lipsesc, situaţie ce se dovedeşte a fi un impediment pentru succes, iar cel mai mare impact al acestui deficit asupra afacerilor este incapacitatea de a inova eficient. În acest ritm accelerat al schimbării, concurența pentru talentele potrivite este acerbă. Astăzi, ”talentul” nu mai înseamnă același lucru ca acum zece ani, iar peste alți zece ani probabil va avea alt înțeles decât are acum. Multe dintre rolurile, abilitățile și denumirile joburilor de mâine nu ne sunt cunoscute astăzi, și toți ne punem întrebarea cum pot organizațiile să se pregătească pentru acest viitor impredictibil? Cel mai recent sondaj PwC CEO Survey 2019 a constatat că mai mult de jumătate dintre directorii generali au declarat că explorează modul în care mașinile și oamenii pot lucra împreună, iar 39% au în vedere efectul automatizării asupra forței de muncă. De asemenea, aproape o treime dintre directorii generali din România cred că progresele tehnologice au avut un impact semnificativ asupra mediului de afaceri în ultimii cinci ani şi se aşteaptă la accelerarea tendinţei.

    Mulți lideri de afaceri sunt conștienți de deficitul acut de forță de muncă de pe piață, iar upskilling este o parte a răspunsului. Programele de tip upskilling care nu mai sunt doar simple cursuri de învățare sau perfecționare. Organizațiile trebuie să fie creative în regândirea joburilor și a fluxului de lucru, în găsirea și recrutarea oamenilor, inclusiv prin parteneriate academice, start-up-uri sau freelancing, să le ofere angajaţilor programe de învăţare şi dezvoltare si să le asculte şi îngrijorările.

    Potrivit studiului Upskilling Hopes&Fears, deși se tem că automatizarea le poate pune locurile de muncă în pericol, majoritatea angajaților chestionați, 61%, consideră că impactul tehnologiei asupra muncii lor de zi cu zi este pozitiv, iar 77% sunt dispuși să învețe noi abilități sau să se pregătească pentru alte profesii, iar actualii angajatori ar trebui să-i ajute să dobândească noi abilități digitale. În cazul României, transformarea este mai lentă decât în alte ţări, totuși companiile au nevoie de o strategie pentru digitalizare şi upskilling aplicată din timp pentru a-și asigura competitivitatea, având în vedere că, în următorii zece ani, 600.000 de locuri de muncă din România vor fi afectate de transformarea digitală generată de noile tehnologii. Potrivit raportului PwC’s Workforce Disruption Index, 325.000 de noi locuri de muncă vor fi create, în timp ce 275.000 de lucrătorii trebuie să-și îmbunătățească abilitățile digitale. Pentru un angajat al cărui loc de muncă este amenințat de automatizare, implementarea noilor tehnologii poate fi îngrijorătoare, dar dacă în companie există un program de pregătire, acesta se poate adapta și învăța alte roluri cu valoare adăugată mai mare. În acest context, PwC a lansat recent un program global de “upskilling” în valoare de 3 miliarde dolari pentru îmbunătăţirea competenţelor digitale ale celor 276.000 de angajaţi, cât şi pentru dezvoltarea de noi tehnologii care să sprijine companiile şi comunităţile în procesul de transformare digitală. Programul va avea implicații și în România.Identificarea mixului potrivit între abilitățile creative și fizice ale oamenilor și eficiența soluțiilor digitale va conduce la o creșterea exponențială a productivității, arată raportul PwC ”Delivering Workforce Productivity Growth”. Pe măsură ce automatizarea preia activitățile repetitive, valoarea adusă de oameni se va baza tot mai mult pe soft skills, ei fiind capabili să răspundă la situații neobișnuite cu creativitate, inovație și flexibilitate. Creșterea productivității va avea un efect imediat în economie și în societate, prin reducerea costurilor și îmbunătățirea calității produselor. Pentru a rămâne competitive, firmele vor trebui să transmită consumatorilor în cele din urmă majoritatea acestor beneficii prin prețuri mai mici. Astfel, gospodăriile vor putea cumpăra mai mult, antrenând cerere suplimentară de produse căreia companiile îi vor răspunde producând mai mult și angajând mai mulți oameni. Prin urmare, pe lângă eficiența adusă proceselor, AI și tehnologiile conexe vor stimula creșterea economică și vor crea numeroase oportunități de muncă suplimentare, la fel cum s-a întâmplat cu fiecare salt tehnologic realizat în revoluția industrială.


    Din secțiunea Workforce, citiți și: