Piața fuziunilor şi achiziţiilor din România și-a reluat creșterea în 2019 comparativ cu anul anterior, înregistrând un avans de 4% și o valoare de 5,2 miliarde de euro, arată un studiu realizat de echipa integrată de tranzacţii a PwC România și D&B David și Baias, prezentat în cadrul conferinței ”Piața de M&A în România: Evoluțiile din ultimii ani și tendințe în 2020”. Anul trecut au fost încheiate în total 215 tranzacții, cu 26% mai multe decât în 2018 și cu o valoare medie de 24 milioane euro. Din total, 14 operațiuni au avut fiecare o valoare de peste 100 milioane euro, iar 16 au avut valori cuprinse între 40 și 100 milioane euro.
Principalele declarații și teme dezbătute:
Bilanțul pieței de M&A în România, concluziile studiului PwC

Dinu Bumbăcea, Lider al Departamentului de Consultanţă pentru Afaceri
”Ne aflăm într-un context geopolitic complicat, dar cu toate acestea perspectivele economice sunt bune. Suntem contemporani cu cea mai îndelungată perioadă de expansiune din istoria SUA, fiind 126 de luni consecutive de creștere economică. Această creștere s-a propagat în întreaga Europă și s-a rostogolit și în România. La nivel global, valoarea tranzacțiilor a fost în ușoară scădere, dar în România suntem la al treilea an executiv cu o valoare care excede 5 miliarde euro”.
Anda Rojanschi, Partner D&B David și Baias
”La nivel global suntem la un nivel record al pieței de tranzacții în valoare de peste 3.000 de miliarde de dolari, fiind vorba de tranzacții anunțate și încheiate. Au fost aproape 20.000 de tranzacții, din care 38 din categoria mega deals, cu valori de peste 10 miliarde dolari fiecare. Evident valoarea este influențată și de creșterea PIB global, dar și de activitatea deosebit de intensă din piață. Cele mai multe tranzacții au fost realizate în sectoarele energie, farma și technologie. Europa a trecut prin mai multe șocuri în 2019 și piața a scăzut ușor: scăderea zonei Euro, care a determinat reorientarea investitorilor către alte zone, și de asemenea reglementatorul care a influențat piața prin nerealizarea unor tranzacții mari”.
Dragoș Atanasiu, Director PwC România
”După 2-3 ani în care am asistat la o polarizare a pieței, în care deal-urile cu valori mici și mari au dominat piața, iar cele cu valori medii între 40 – 100 milioane euro erau foarte puține, putem spune că sectorul s-a stabilizat. Observăm că în doi ani numărul tranzacțiilor sub 40 milioane euro s-a dublat, având în vedere că se concretizează tot mai multe tranzacții cu business-uri antreprenoriale. Creșterea valorică a pieței în 2019 este datorată exclusiv acestui segment sub 40 milioane euro. Față de 2018, valoarea medie a unei tranzacții a crescut ușor pe acest segment. Practic, lucrurile se întâmplă în direcția bună pentru economie, valoarea fiind creată din tranzacții cu business-uri, și nu cu active”.
Ileana Guțu, Senior Manager PwC România
”Piața de M&A din ultimii 13 ani și evoluția economică sunt corelate, sectorul M&A fiind un contributor la creșterea economică. Sperăm că tendințele recente vor avea impact cât mai puțin asupra economiei, dar indiferent cât de sinuos este drumul, perspectivele de creștere sunt, loc de creștere este în România, ceea ce înseamnă, pe baza istoriei din ultimii 13 ani, că ne așteptăm la o creștere a pieței de M&A în continuare”.
Andreea Mitiriță, Partener PwC România
“În ceea ce privește tendințele în fiscalitate, în ultimii ani am văzut la nivel global o tendință tot mai mare spre transparentizare, pentru a avea o vizibilitate ridicată a tranzacțiilor, în contextul unor scandaluri precum Panama Papers, Lux Leaks, etc. La începutul anului s-a transpus în legislație directiva DAC6, care obligă intermediarii să raporteze la ANAF tranzacțiile transfrontaliere și care, în caz de neconformare, implică sancțiuni. De aceea, și din punct de vedere fiscal și din punct de vedere al structurării unei tranzacții, trebuie să identificăm situațiile în care ar trebui să raportăm și să urmărim procedurile”.
Andreea Bistriceanu, Senior Manager PwC România
”Se observă o preocupare mai accentuată pentru o eventuală încetinire a creşterii economice, deşi ar fi benefică pentru piaţa de fuziuni şi achiziţii. În contextul unei uşoare scăderi, scade în acelaşi timp şi valoarea companiilor ceea ce, probabil, duce la o creştere a pieţei de achiziţii şi fuziuni. În acest moment, multiplii sunt la un nivel ridicat, nu la fel ca în 2018, dar sunt consideraţi destul de mari ca nivel de multiplu de EBITDA.”
Perspective și tendințe în 2020. Perspectiva antreprenorilor și a investitorilor. Rolul tehnologiei în luarea deciziilor de vânzare și achiziție

Dacă în 2019, cele mai dinamice sectoare au fost IT&C, imobiliare și farmaceutic/servicii medicale, pentru 2020 este de așteptat ca tehnologia, energia și farma/sănătate să țină capul de afiș. Sectorul tehnologiei a devenit din ce în ce mai atractiv, achizițiile în acest sector generând o îmbunătățire semnificativă a produselor și serviciilor, cât și o creștere a eficienței operaționale. Astfel, companiile de tehnologie devin o țintă predilectă de achiziție pentru jucători din toate sectoarele de activitate.
Cornelia Bumbăcea, Partener PwC Romania
”Pentru anul acesta văd un pipeline de tranzacții foarte bun, optimist și robust. Cred că vom avea un an excepțional. Vorbesc de tranzacții mari, peste 100 milioane euro, dar și de operațiuni mai mici.”
George Ureche, Director PwC Romania
”Piața globală de fuziuni și achiziții în sectorul de tehnologie la nivel global este puternic influențată de piața din SUA, care reprezintă două treimi din volumul global de M&A care implică firme de tehnologie. Din ce în ce mai multe companii încearcă sa determine modul în care tehnologiile emergente pot contribui la creșterea afacerii și îmbunătățirea eficienței operaționale.. Companiile din tehnologie se afla în centrul tranzacțiilor trans-sectoriale, fiind țintă predilectă pentru companii din sectoare precum media, telecomunicații sau servicii financiare. Potrivit unui sondaj realizat de PwC la nivel global – PwC Consumer Intelligence Series CX în M&A tranzacțiile din tehnologie au adus cea mai mare valoarea adăugată clienților. Mediul de afaceri din România este și el influențat de revoluția tehnologică – peste 600.000 de angajați vor fi afectați de progresele tehnologice. În tranzacțiile în care este implicată o companie de tehnologie, rezultatul este ca sunt îmbunătățite capabilitățile tehnologice, cat si numărul și calitatea produselor și serviciilor.”
Șerban Roman, Enterprise Investors
”Situația macroeconomică este bună, iar această efervescență de pe piața de M&A va continua. De câțiva ani consumul ține creșterea, deci businessurile legate de consum vor continua să crească și să fie interesante, apoi tehnologia, servicii pentru companii și healthcare.”
Adrian Stănculescu, Partener Abris Capital
”În România trebuie să petreci mai mult timp în educarea vânzătorilor, dar în același timp nu ai competiția din alte țări din regiune. Cred că va mai rămâne situația asta în România o perioadă de timp. Poate fi un avantaj și un dezavantaj, îți mănâncă timp, dar pe de altă parte poți să structurezi deal-uri mai avantajoase.”
Cornel Marian, Oresa Ventures
”Am văzut în ultimul an un interes foarte mare din partea investitorilor strategici, cine mai are o companie de vânzare este curtat. Este un interes foarte mare în România, sunt bani, firmele, private equity, investitorii strategici au bani. Se poate crea valoare prin M&A. Un driver pentru piața de M&A este nevoia de a investi în tehnologie. În toate board-urile noastre vorbim despre nevoia de automatizare, pentru că nu avem oameni. Un alt driver este infrastructura de advisory, care trebuie să evolueze.”