Retail & Consumer Tax & Legal

Comerțul online, unul dintre câștigătorii crizei sanitare, vizat de ANAF care a reluat recent controalele tematice

Cu centrele comerciale închise din cauza stării de urgență și pentru a respecta regulile impuse de pandemie, precum distanțarea socială, românii s-au orientat tot mai mult către e-commerce, magazinele online numărându-se printre câștigătorii crizei sanitare. Astfel, am asistat la o creștere exponențială a aceste practici din partea retailerilor, fie ei de alimente, fashion, electronice și electrocasnice sau DIY, care au fost nevoiți să-și dezvolte activitatea online, fie prin platforme proprii sau prin parteneriate, pentru a compensa pierderile din închiderea magazinelor fizice ori vânzările reduse din cadrul acestora.

Cu centrele comerciale închise din cauza stării de urgență și pentru a respecta regulile impuse de pandemie, precum distanțarea socială, românii s-au orientat tot mai mult către e-commerce, magazinele online numărându-se printre câștigătorii crizei sanitare. Astfel, am asistat la o creștere exponențială a aceste practici din partea retailerilor, fie ei de alimente, fashion, electronice și electrocasnice sau DIY, care au fost nevoiți să-și dezvolte activitatea online, fie prin platforme proprii sau prin parteneriate, pentru a compensa pierderile din închiderea  magazinelor fizice ori vânzările reduse din cadrul acestora.

Dezvoltarea activității online implică o analiză a implicațiilor fiscale și juridice, companiile care nu au respectat regulile fiind acum în vizorul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) care vrea să se asigure că au fost achitate toate obligațiile fiscale datorate bugetului de stat.

Prin Direcția Generală Antifraudă Fiscală, ANAF a declanșat operațiunea “Mercur”, cea mai amplă acțiune de verificare a veniturilor nedeclarate obținute din comerțul electronic nefiscalizat, urmare a extinderii acestui tip de acte de comerț și a numărului foarte mare de sesizări primite, în special pentru nereguli privind imposibilitatea de a beneficia de garanție în lipsa documentelor fiscale.  Astfel, autoritatea a început verificarea a 500 de clienți ai firmelor de curierat rapid cu cel mai mare volum de livrări cu plata ramburs sau în conturi bancare, în vederea recuperării taxelor şi impozitelor datorate, acolo unde este cazul, prin măsuri şi proceduri fiscale.

ANAF menționează într-un comunicat că din analizele preliminare s-a observat că, odată cu creșterea vânzărilor online prin platforme cu reputație și standarde ridicate, s-a intensificat și comerțul cu mărfuri contrafăcute sau operate de firme fantomă, în special prin intermediul unor persoane fizice sau site-uri paravan, care operează pe perioade scurte.

Comercianţii care sunt vizați de aceste controale pot evita sancţiunile şi impunerile legale dacă îşi vor declara veniturile obţinute în perioada imediat următoare, prin conformare voluntară, şi vor putea beneficia de facilităţile fiscale aplicabile, putand fi anulate dobânzile de întârziere și penalităţile.

De-a lungul timpului, ANAF a mai derulat operațiuni de acest gen precum ”Cristal”, care a vizat 4.030 comercianți angro, „Iceberg”, prin care a verificat marile companii din ţară, sau ”Xenon”, de verificare a achizițiilor intracomunitare de autovehicule second-hand.

 

Share
Share
Share