Tax & Legal

Sondaj PwC: Volumul de informații solicitate de ANAF, cea mai mare nemulțumire a companiilor vizate de inspecții fiscale

Volumul de informații și documente solicitate de echipa de inspecții fiscale și lipsa de comunicare efectivă cu administrația fiscală sunt domeniile care generează cele mai mari nemulțumiri companiilor au arătat 59%, respectiv, 33% dintre companiile respondente la un sondaj realizat de PwC România și D&B David și Baias în cadrul unui eveniment online.

Volumul de informații și documente solicitate de echipa de inspecții fiscale și lipsa de comunicare efectivă cu administrația fiscală sunt domeniile care generează cele mai mari nemulțumiri companiilor au arătat 59%, respectiv, 33% dintre companiile respondente la un sondaj realizat de PwC România și D&B David și Baias în cadrul unui eveniment online.

”O inspecție fiscală bine pregătită înseamnă să aveți gata și să puteți prezenta în orice moment documentația aferentă, cu atenție maximă la toate detaliile. Cum aceasta este întotdeauna extrem de voluminoasă, este recomandabil să vă bazați pe avantajele pe care soluțiile de digitalizare le oferă, mai ales că ANAF va continua să comunice și să verifice documentele de la distanță. Ambiția administrației fiscale este să realizeze 30% din activitatea de control din acest an pe cale de verificare documentară. Prin urmare, digitalizarea documentației de ambele părți ale ”baricadei” vă va ajuta să desfășurați un asemenea control mai ușor, mai rapid și cu potențialul de a obține rezultate cât mai bune”, a declarat Dan Dascălu, Partener și Lider al Practicii de Litigii, D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC România.

Astfel, 70% dintre companiile participante la sondaj indică serviciile intragrup drept cea mai importantă temă vizată de inspecțiile fiscale din cauza volumului mare de documente solicitate și a termenelor scurte de predare. Acestea sunt urmate de controalele privind prețurile de transfer (20%) și de cele care vizează tichetele cadou (10%). 

Aproape trei sferturi dintre companii au arătat că nivelul obligațiilor suplimentare impuse în cadrul controlului fiscal au fost mai mici de un milion euro, 17% au menționat sume între 1 și 10  milioane euro și 9% peste 10 milioane euro.

Cele mai recente tendințe observate în practica inspecțiilor fiscale ANAF au fost abordate în cadrul evenimentului online susținut de specialiștii PwC România și D&B David Baias, fiind prezentate o serie de teme de maxim interes și actualitate din domeniu, din perspectivă integrată juridică-fiscală. 

”Am adus în atenția participanților cele mai interesante aspecte pe care le-am observat, precum și mijloacele pe care le au la îndemână pentru o bună pregătire și susținere a inspecției fiscale. Totodată, au fost evidențiate o apărare ulterioară a drepturilor acestora în diferitele proceduri necontencioase sau contencioase de tip administrativ sau judecătoresc, inclusiv în fața instanței Curții de Justiție a Uniunii Europene, pentru a le aduce la cunoștința participanților toate mijloacele pe care le au la dispoziție în asemenea situații” a continuat Dan Dascălu.

Una dintre cele mai mari provocări existente în prezent o reprezintă inspecțiile aferente tichetelor cadou, inițiate la cele mai multe dintre companiile ce au fost supuse controlului DGAF în cadrul Operațiunii ”Pandora”, dar încă nefinalizate, întrucât se pare că există discuții la nivelul ANAF pentru stabilirea unei abordări unitare în aceste demersuri de control ce implică particularități diferite la contribuabilii controlați. 

Modificările legislative aduse în această privință de Legea nr.296/2020 au fost, de asemenea, discutate, mai ales că, din păcate, lasă în continuare multe semne de întrebare în planificarea activităților din domeniu pentru viitor. 

Citește și:

Eveniment: România a ajuns într-un punct de ”no return” în care trebuie să accelereze procesul de digitalizare. Principalele declarații

De asemenea, au fost menționate și ultimele dezvoltări observate în practica inspecțiilor fiscale din perspectiva TVA și a impozitului pe profit, inclusiv constatările din anumite domenii de activitate (precum cele de tip farmaceutic și cele ale procesatorilor din diferite industrii), în care s-a considerat de către ANAF că sunt incidente regulile sediului fix și, respectiv, ale sediului permanent.

De asemenea, a fost abordat subiectul  deductibilităților în cazul serviciilor intra-grup nelipsit din toate inspecțiile fiscale din acest domeniu, precum și cele mai recente evoluții ale inspecțiilor de prețuri de transfer, reliefându-se tehnicile noi de inspecție fiscală observate și constatările efectuate, dar și ultimele dezvoltări din domeniul litigiilor fiscale aferente acestui domeniu și, respectiv, ale practicii Autorității Competente române în procedura amiabilă (MAP). 

”Pentru cei interesați am reamintit că mai au timp să utilizeze diferitele facilități puse la dispoziție în cadrul pandemiei, precum anularea obligațiilor fiscale accesorii, așa-zisă ”aministie fiscală”, și eșalonarea simplificată, în condițiile în care efectele lor vor înceta la 31 martie 2021, iar Mirela Calugăreanu, președintele ANAF, a menționat, în timpul conferinței noastre de taxe, că nu s-a discutat încă despre o eventuală prelungire a lor, așa cum s-a întâmplat în decembrie 2020” a arătat în încheiere Dan Dascălu. 

În perioada următoare, specialiștii PwC România și D&B David și Baias vor reveni cu noi comentarii pentru a evidenția aspecte de maxim interes pentru orice contribuabil, indiferent dacă este sau încă supus unei inspecții fiscale.

Sondajul a fost realizat în cadrul webinarului ”Inspecțiile fiscale: În căutarea echilibrului în raportul de forțe – autorități fiscale și contribuabili”, organizat de PwC România și D&B David și Baias pe 3 Martie, la care au participat circa 300 de companii din diverse industrii.

La eveniment au participat Dan Dascălu, Partener și Liderul Departamentului de Litigii, D&B David si Baias, România, Ana Maria Iordache, Partener, D&B David si Baias, Inge Abdulcair, Director, Consultanță Fiscală, PwC România, Bogdan Cârpă-veche, Senior Manager, Global Mobility Services, PwC Romania, Monica Todose, Senior Manager, Consultanță Fiscală, PwC Romania, Mihail Boian, Partener, D&B David și Baias, și Monica Vîrza, Director, Consultanță Fiscală, PwC Romania.

Share
Share
Share