Inteligența artificială: De ce este esențială etica în implementarea și utilizarea sa

Potențialul economic al inteligenței artificiale (AI) a fost estimat de PwC la 15,7 trilioane dolari la nivel global până în 2030 și fiecare companie vrea să beneficieze de acest avânt. Un potențial atât de mare vine însă cu riscuri la fel de mari și va putea fi atins doar dacă practicile de AI sunt integrate în activitatea companiilor în mod etic și responsabil. O abordare fragmentară și superficială a dezvoltării și integrării AI poate expune organizațiile la riscuri de reputație, operaționale și financiare.

În acest moment, AI este încă într-un stadiu incipient de dezvoltare, fiind folosită în general pentru automatizarea sarcinilor repetitive ale angajaților, cum ar fi verificarea facturilor, a cererilor de împrumut, a CV -urilor sau pentru rezolvarea întrebărilor simple primite de serviciul pentru clienți. Însă, utilizarea AI evoluează și are capacitatea să transforme piețe, companii și instituții din întreaga lume. În medicină poate ajunge până la diagnosticarea unor afecțiuni și la dezvoltarea de noi terapii. În industria auto se vorbește tot mai mult despre mașinile autonome, sistemul financiar o poate folosi în detectarea fraudelor, iar pe piața muncii poate compensa deficitul din anumite sectoare. Deciziile AI nu sunt diferite de cele luate de oameni, dar în fiecare caz, trebuie să poată fi explicate și înțelese costurile și impactul asupra afacerii și a societății. 

Problema eticii și a responsabilității în AI este în mod clar o preocupare majoră pentru liderii de afaceri din întreaga lume. Potrivit datelor CEO Survey 2019, 85% dintre directorii generali intervievați au declarat că AI va schimba semnificativ modul în care companiile își vor desfășura activitatea în următorii cinci ani, iar 84% au recunoscut că deciziile bazate pe AI trebuie foarte bine explicate pentru a inspira încredere.

Totuși, rezultatele unui sondaj realizat de PwC în rândul organizațiilor de la nivel global demonstrează încă o imaturitate și inconsecvență în înțelegerea și aplicarea practicilor AI în mod responsabil și etic.

Astfel, doar 25% dintre respondenți au declarat că ar acorda prioritate unei analize a implicațiilor etice ale unei soluții AI înainte de a o implementa. Unul din cinci (20%) respondenți au procese definite în mod clar pentru identificarea riscurilor asociate AI, iar peste 60% se bazează pe dezvoltatori, procese informale sau nu au proceduri documentate.  Majoritatea (56%) au declarat că ar fi dificil să susțină cauza dacă AI din organizația lor a făcut ceva greșit, în timp ce 39% dintre cei care au aplicat AI la scară erau doar „oarecum” siguri că știu cum să oprească AI dacă nu merge bine.

În acest context, companiile au în plan acordarea unei atenții sporite AI, potrivit raportului PwC AI Predictions 2019. De exemplu, 64% dintre organizațiile la nivel mondial vor să crească securitatea AI prin validare, monitorizare, verificare, 61% vor să creeze modele AI transparente, explicabile, demonstrabile, iar 55% vor să construiască sisteme etice și legale.

AI are potențialul de a perturba fundamental piața pentru că generează noi servicii inovatoare și modele de afaceri și vor fi eficiente doar dacă angajații și clienții vor avea încredere în ele.


Din secțiunea Technology, citiți și: